Samochody elektryczne stają się coraz popularniejsze. Ogólnodostępne stacje ładowania możemy znaleźć w każdym mieście, dzięki czemu dłuższe wycieczki nie stanowią już problemu. Jednak czy da się uniknąć ładowania samochodu na mieście? Okazuje się, że tak. W dzisiejszym artykule przedstawimy wam, jak wyglądają domowe stacje ładowania samochodów elektrycznych.
Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego na mieście?
W każdym mieście możemy znaleźć ogólnodostępne ładowarki do samochodów elektrycznych. Ich ceny za 1 kWh mogą się wahać od złotówki aż do pięciu złotych, w zależności od rodzaju ładowania, firmy i stacji. Stacje, które zasilane są prądem przemiennym, są tańsze, te z prądem stałym droższe. Koszt pełnego naładowania samochodu o pojemności akumulatora 50 kWh może wynosić ł około 70 złotych, w przypadku ładowania prądem stałym, może to już kosztować nawet 120 złotych, a w dodatku ceny stale rosną. Nie jest to więc tanie rozwiązanie. Dobrą alternatywą dla ładowania elektryka na mieście jest domowa stacja ładowania samochodów do zamontowania w garażu (sigmapolska.pl).
Ile kosztuje ładowanie domową stacją ładowania samochodów?
Koszty domowych stacji ładowania są ściśle związane z taryfami prądu. Przy najpopularniejszej taryfie G11, jedna kilowatogodzina może kosztować około 60 groszy. Pełne naładowanie akumulatora o pojemności 50 kWh w domowej stacji ładowania pojazdów może wynieść nas około 30 złotych.
Gdzie można zamontować stację ładowania samochodów?
Domowe stacje ładowania samochodów zwykle montuje się w garażu, można jednak taką stację postawić też przed domem. W przypadku bloków mieszkalnych instalacja stacji ładującej jest możliwe po uzyskaniu zgody zarządcy budynku. Żeby taką stację zainstalować, należy złożyć wniosek o wyrażenie zgody na instalację ładowarki, składa się go w spółdzielni mieszkaniowej lub u pełnomocnika wspólnoty. Miejsce, w którym będzie stała ładowarka, ma drugorzędne znaczenie, najważniejsze są parametry instalacji energetycznej w naszym domu.
Stan instalacji energetycznej należy omówić z fachowcem, powinien on sprawdzić, czy potrzebna będzie drobna korekta, która pozwoli na uzyskanie najwyższej mocy. Może się okazać, że instalacja nie pozwoli na zamontowanie najszybszej ładowarki.
Rodzaje ładowarek do samochodów elektrycznych
Na rynku mamy obecnie dwa warianty ładowarek, takie z gniazdami lub z kablem, który jest zainstalowany na stałe. Stacje do ładowania pojazdów można podzielić ze względu na prąd, który wykorzystują, wyróżniamy ładowarki:
- AC z prądem przemiennym,
- DC z prądem stałym,
- AC/DC ładowarki z możliwością wyboru trybu ładowania.
Ładowarki rozróżnia się także na podstawie mocy samochodu, są one zależne od konkretnych marek samochodów.
O czym warto wiedzieć przed instalacją ładowarki?
Maksymalną moc ładowania należy ustalić z zakładem energetycznym, może się okazać, że będzie potrzeba podwyższenia mocy umownej, która określona jest w umowie przyłączeniowej między zakładem energetycznym a budynkiem. Wartość mocy umownej powinna być podawana w rachunkach za prąd. Należy też pamiętać o tym, że według Ustawy o Prawie Budowlanym, budowa stacji musi zostać zgłoszona w urzędzie miasta, a po zakończonej budowie, inwentaryzacji musi dokonać geodeta.